Vedci objavili kto bol skutočným autorom evanjelií.

V predchádzajúcom blogu som uviedla, že knihy Nového Zákona boli napísané asi 20 – 40 rokov po Ježišovom ukrižovaní. Rovnako dôležité ako kedy boli napísané je aj otázka KTO ich napísal. Uznáte, že príbeh, ktorý rozpráva očitý svedok udalostí je omnoho presnejší ako keď máme svedectvo napríklad z piatej ruky.
To že autorom Pavlových listov je Pavol nepochybuje takmer nik, dokonca každý jeho list začína  tým, že sa predstavuje slovami: „Ja, Pavol apoštol….“
Keďže bol popravený za vlády Nera okolo roku 65, musia byť všetky jeho listy mladšie. Svoje listy pravdepodobne písal koncom 40 rokov a v 50 – rokoch, teda v rozmedzí 20 – 30 rokov po ukrižovaní Ježiša. Opakovane v nich píše, že Ježiš vstal z mŕtvych, takže zmŕtvychvstanie nemôže byť mýtus, ktorý sa do kresťanstva dostal v neskorších generáciách, ale bolo to ústredné posolstvo prvých kresťanov.
Avšak Pavol sa z Ježišovho života zameral hlavne na zástupnú smrť a následné vzkriesenie. Nečudo, veď ani medzi učeníkmi, ktorí s Ježišom chodili tri roky Pavol nebol.
Ježišove slová a skutky sú však zaznamenané v evanjeliách, z ktorých najstaršie je evanjelium podľa Marka, mladšie sú evanjelium podľa Matúša a Lukáša a najmladšie je evanjelium podľa Jána.
Matúš a Ján boli Ježišovi učeníci, teda máme svedectvo z prvej ruky.
Marek bol tlmočník učeníka Petra a písal, čo mu Peter rozprával.
Lekár Lukáš bol spoločník Pavla na jeho cestách a v úvode svojho evanjelia uvádza, že prv ako napísal evanjelium dôkladne sa na všetko povypytoval očitých svedkov Ježišovho pôsobenia.
Keď však čítate evanjeliá, zistíte, že sú anonymné. Odkiaľ teda vieme, že autormi boli Matúš, Marek, Lukáš a Ján?
Tradícia vždy pripisovala autorstvo týmto mužom a prvé zmienky o tom máme v dielach cirkevných otcov z 2. storočia.
Papius okolo roku 125 napísal, že Marek presne a starostlivo zaznamenal všetko čo Peter videl a dal si záležať na to, aby neurobil žiadnu chybu a neprijal žiadne falošné tvrdenie.
Potom Ireneus, žiak Polykarpa, ktorý bol zase žiakom apoštola Jána okolo roku 180 potvrdil tradované autorstvo týmito slovami: „Matúš šíril evanjelium medzi Židmi v ich vlastnom jazyku, kým Peter a Pavol kázali evanjelium v Ríme a založili tam cirkev. Po ich odchode (to je po smrti za vlády Nera v roku 64) sám Petrov učeník a tlmočník Marek nám zanechal podstatnú časť Petrovho kázania v poznámkach. Lukáš, Pavlov spoločník, usporiadal do knihy evanjelium kázané svojim učiteľom. Potom Ján, učeník Pánov, ktorý tiež spočíval na jeho hrudi, sám napísal evanjelium, kým pobýval v Ázijskom Efeze.“ (Irenaeus, Adversus haereses 3.3.4)
Nikdy neboli o autorstve evanjelií pochybnosti, nemáme žiadne ranné záznamy, že by sa počítalo aj s niekym iným ako možným autorom. Napriek tomu mnohí „učenci“ v 19. storočí objavili, že autormi evanjelií neboli Matúš, Marek, Lukáš a Ján, ale niekto iný kto žil dávno po Ježišovi. Mnohí „vedci“ ktorí sa tešia veľkej publicite to tvrdia dodnes.

Ale v praxi platí, že za autora sa vždy považuje ten, kto sa za neho vyhlasuje, alebo koho podľa tradície za autora pokladajú. Preto ak chce niekto v dnešnej dobe autorstvo spochybniť, bremeno dôkazu je na ňom.
Ja napríklad môžem v dnešnej dobe napísať, že neverím, že autorom Aristotelových kníh je Aristoteles, ale nikto sa nebude obťažovať dokazovaním, že Aristoteles je naozaj autorom. Ak tvrdím, že autorom nie je, ja musím vedeckej obci dokázať že mám pravdu, nie oni mne.
Ak dnes učenci tvrdia, že autorom niektorých Shakespearových hier nie je Shakespeare, musia to dokázať.
Podobne ak chce niekto spochybniť tradované autorstvo evanjelií o ktorom už máme záznamy z 2. storočia, musí predložiť dôkazy. Avšak žiadne dôkazy nepredložili. Jediné čo majú, je ničím nepodložené tvrdenie, ktoré má omnoho menšiu váhu ako tradované autorstvo doložené v dielach cirkevných otcov z 2. storočia.
Zaujímavým faktom, ktorý stojí za zmienku je to, že keby si autorstvo evanjelií vymysleli, s najväčšou pravdepodobnosťou by im dali dôveryhodnejšie mená, napríklad bolo by to evanjelium podľa Petra, Tomáša atď. Presne toto sa totiž dialo, keď vznikali v 2. a 3. storočí apokryfné evanjeliá – aby vyzerali dôveryhodnejšie nazvali ich evanjelium podľa Tomáša (hoci Tomáš bol vyše sto rokov po smrti), Filipa a iných váženejších postáv.
Skutoční autori kanonických evanjelií veľkú prestíž nemali. Výnimkou je Ján. Ale Marek a Lukáš ani neboli Ježišovi učeníci a Matúš mal hneď po Judášovi najhoršiu povesť. Dôvod je ten, že Matúš bol bývalý vyberač daní a títo mýtnici sa tešili rovnakej úcte ako prostitútky.
Verím, že som predložila dostatočné dôkazy na podporu tvrdenia, že evanjeliá boli napísané ešte počas života očitých svedkov Ježišovho pôsobenia. Navyše ich napísali buď priamo Ježišovi učeníci, teda očití svedkovia, alebo ich spoločníci na základe výpovedí očitých svedkov. Aj v dnešnej dobe sa literárne dielo, ktoré napíše buď ten, kto udalosti sám zažil, alebo ho napíše niekto, kto to síce nezažil, ale dôkladne sa povypytoval účastníkov považuje za dôveryhodné svedectvo.
Ale aj tak si mnohí kladú otázky, či Ježišove slová nejako časom neskreslili. Veď si Ježišove kázne nezaznamenávali hneď, ale až po niekoľkých rokoch.
Nakoľko si môžeme byť istí, či si udalosti a jeho slová po takej dobe pamätali? Veď často si nepamätáme, čo sa dialo minulý týždeň.
O tom bude môj nasledujúci blog. Prevediem vás dobou pred dvetisíc rokmi, zvyklosťami Židov z ktorých vyšli prví kresťania a v kontexte doby vysvetlím nakoľko si môžeme byť istí, či evanjeliá sú, alebo nie sú spoľahlivým historickým zdrojom o živote Ježiša.

Zatykač na Benjamina Netanjahu mi pripomína Mníchovskú zradu

22.11.2024

Medzinárodný trestný súd vydal zatykač na izraelského premiéra a bývalého ministra obrany. Keď som počula, že súdu predsedal francúzsky sudca, hneď som si spomenula na Mníchovskú zradu. Aj vtedy Francúzsko spolu s Britániou, Talianskom a Nemeckom krivo obvinili našu demokratickú krajinu z toho, že diskriminujeme a utláčame Nemcov. Francúzi obetovali svojho spojenca [...]

Pápež tvrdí, že za terorizmus nesie vinu kapitalizmus.

19.11.2024

Politická korektnosť nedovoľuje pomenovať skutočnú príčinu terorizmu. Európania sú naivní a narcistickí. Myslia si, že všetci ľudia majú rovnaké hodnoty ako oni. Ak sa teroristi dopustia veľkých krutostí, je to preto, lebo niekto im musel veľmi ublížiť. Príčiny terorizmu sú podľa nich rôzne. V prípade palestínskeho terorizmu je na vine údajná izraelská okupácia. [...]

Prečo máme po 75 rokoch stále Palestínskych utečencov?

12.11.2024

Vznik nových štátov po druhej svetovej vojne vyvolal nebývalú utečeneckú krízu. Desiatky miliónov ľudí si muselo hľadať nový domov. Prečo však po vyše 75 rokoch ostávajú problémom iba Palestínski utečenci? Keď sa India rozdelila na Pakistan a Indiu, 10-15 miliónov ľudí sa väčšinou dobrovoľne, ale aj násilne presunulo. Hinduisti a Sikhovia sa sťahovali do Indie, [...]

Election 2024

Trump stále hovorí o drvivom víťazstve. Harrisovú však porazil veľmi tesne

22.11.2024 21:27

Rozdiel v celkovom počte hlasov medzi Trumpom a viceprezidentkou Harrisovou bude tretí najmenší od roku 1888.

násilie, muž, žena, znásilnenie, ilustračná foto

Francúz dostal 20 rokov väzenia za znásilňovanie maloletej dcéry, ponúkal ju aj iným mužom

22.11.2024 20:21

Otec sa na súde k činom priznal a uviedol, že sa nebude odvolávať.

polícia, pohotovostná jednotka, kontrola

Kremnické bane boli štyri hodiny úplne uzatvorené, vyťahovali skrížený kamión

22.11.2024 18:40, aktualizované: 20:39

Pre vozidlá nad desať ton je naďalej uzavretá cesta medzi Muráňom a Červenou Skalou.

cannabis, marihuana, konope

Zhabaná marihuana za 1,5 milióna eur v peci neskončí. Taliani ju musia vrátiť do Česka

22.11.2024 18:14

Talianska polícia bude musieť vrátiť zhruba 130 kilogramov konope, ktoré zabavila na konci septembra pri kontrole dodávky.

Mária Tvrdoňová

Vyštudovala som históriu na UKF v Nitre a ako koníček som sa venovala skúmaniu historickej dôveryhodnosti Nového Zákona. Na základe historických dôkazov som prišla k záveru, že fakty, ktoré svedčia v prospech tvrdenia že Ježiš vstal z mŕtvych sú veľmi presvedčivé. Vo svojom blogu chcem písať o dôveryhodnosti Biblie z pohľadu historičky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 131
Celková čítanosť: 608559x
Priemerná čítanosť článkov: 4645x

Autor blogu