Založ si blog

Čo antickí historici napísali o Ježišovi.

 

Keď Pontský Pilát odsúdil Ježiša, pravdepodobne o tom poslal do Ríma správu. Rimania mali totiž vo zvyku viesť si úradné záznamy. Žiadna správa od Piláta sa nám však nezachovala. Nie je to nezvyčajné, pretože Rimania v 1. storočí v Judsku ukrižovali stovky ľudí, ktorých mená nepoznáme. Takže buď Pilát o Ježišovi nič nenapísal, alebo, čo je pravdepodobnejšie, správa sa stratila bez stopy spolu s tisícami iných úradných záznamov.

Niektorí starovekí spisovatelia verili, že Pilátov záznam sa nachádza v rímskych archívoch. Keď Justin Mučeník v roku 150 napísal svoju Obranu kresťanstva, ktorú adresoval cisárovi Antoniovi Piovi, opakovane ho odkazuje na Pilátovu správu slovami: „… a že sa tieto veci takto udiali sa môžeš dozvedieť z protokolov, ktoré boli napísané Pontským Pilátom.“ (1) Neskôr hovorí: „že učinil tieto zázraky sa môžeš presvedčiť z protokolov Piláta Pontského.“ (2)

Ako to bolo s Pilátovým záznamom sa dnes už pravdepodobne nedozvieme, ale ak mal niekto v 1. storočí prístup k Rímskym archívom, bol to určite jeden z najvýznamnejších rímskych historikov Cornelius Tacitus. Bol totiž vplyvným politikom za vlády cisára Vespasiána a počas vlády cisára Nervu dosiahol vrchol svojej kariéry, keď sa stal konzulom.

Tacitus bol veľmi dôsledný historik, ktorý si informácie overoval z viacerých starších prameňov. Narodil sa okolo roku 55 a svoje Anály začal písať takmer šesťdesiatročný. Pri opise Nerónovej vlády spomína požiar, ktorý zachvátil Rím v roku 64 a šírila sa povesť, že požiar dal založiť samotný cisár. Tacitus pokračuje:

„Aby zahladil tú povesť [že podpálil Rím], Nero nastrčil ako vinníkov a potrestal najvyberanejšími trestami tých, ktorých ľud pre nerestný život nenávidel a nazýval kresťanmi. Pôvodca tohto mena Kristus bol za vlády Tiberiovej prokurátorom Pontským Pilátom popravený. Tá zhubná povera bola síce zatiaľ zatlačená, ale znova prepukla nielen v Judei, kolíske tohto zla, ale aj v Ríme, kde sa všetky ohavnosti alebo nehanebnosti sústreďujú a nachádzajú hojne ctiteľov. Najprv boli pochytaní tí, ktorí sa k viere priznali, neskôr však na ich udanie bolo ich preveľké množstvo usvedčené, nie tak zo zločinu podpaľačstva, ako skôr z nenávisti k ľudskému pokoleniu. A ešte keď umierali, robili si z nich posmech.“ Ďalej popisuje akým spôsobom mučili a popravovali kresťanov a poznamenáva že pri prenasledovaní ich zahynulo „obrovské množstvo“. (3)

Autentickosť Tacitovho zápisu (narozdiel od Josepha Flavia o ktorom napíšem v jednom z nasledujúcich článkov) nebola nikdy historikmi spochybňovaná. Text vyznieva autenticky, zodpovedá štýlu autora a o kresťanoch sa vyjadruje nelichotivo, čo by neskorší kresťanský prepisovač nenapísal. Navyše nemáme žiadne staršie rukopisy, ktoré by dokazovali, že išlo o neskoršiu vsuvku. Zaujímavosťou je, že v starších rukopisoch sa christianos píše ako chrestianos najmä preto, že menom Chrestus nazýval Krista aj iný rímsky historik Suetonius.

Ak si odmyslíme záznamy židovských a kresťanských historikov, je iróniou že jediná správa ktorú o Pontskom Pilátovi z pera Rimanov máme, je v súvislosti s popravou Ježiša Nazaretského.

Podľa kresťanskej tradície bol počas Nerovho prenasledovania apoštol Pavol sťatý a Peter ukrižovaný dolu hlavou.

Z Tacitovej správy sa teda dozvedáme nasledovné:
1. Za vlády cisára Tibéria bol Ježiš popravený.
2. Kresťanstvo sa hneď po Ježišovej poprave začalo šíriť nielen v Judsku, ale aj v iných oblastiach Rímskej ríše.
3. Približne 30 rokov po udalostiach bolo veľa kresťanov aj v samotnom hlavnom meste.

Názory tých (prevažne sovietskych „historikov“), ktorí tvrdia, že kresťanstvo bol kult, ktorý vznikal mnohé desaťročia, či dokonca storočia nie je v súlade s historickými záznamami.

V skutočnosti správa o Ježišovom vzkriesení prepukla hneď po ukrižovaní a ešte počas života očitých svedkov Ježišovho pôsobenia už boli kresťania aj v Ríme.

Niektorí historici vyčítajú kresťanom že preháňajú údaje o počte obetí. V skutočnosti vraj Nero nedal zavraždiť tisíce ľudí ako tvrdí kresťanská tradícia ale „len“ tristo. Od Tacita vieme len, že cisár dal zavraždiť „obrovské množstvo“ ľudí. Aj ak ich v Ríme bolo len tristo, koľko ich muselo byť v iných provinciách?

Čo spôsobilo toto rapídne šírenie kresťanstva?

Ako je možné že o 30 rokov po Ježišovom ukrižovaní ich už boli stovky aj v Ríme? A to v dobe keď sa nevyužívali masovokomunikačné prostriedky a možnosti cestovania boli obmedzené.

A prečo si Nero vybral ako obetných baránkov práve kresťanov?

Odpoveď by mohla dať kniha Skutkov, ktorá zachytáva dejiny prvej cirkvi od Ježišovho vzkriesenia a končí Pavlovým príchodom do Ríma. Pavol tam bol poslaný ako väzeň, ktorý mal byť súdený u samotného cisára. Čo sa po Pavlovom príchode do Ríma udialo, už nevieme, lebo tu kniha Skutkov končí. Ale kresťanská tradícia a správy Rímskych historikov nadväzujú na udalosti, ktoré Lukáš v knihe Skutkov už nezaznamenal.

Podľa tradície Pavol pred cisárom naozaj stál a Nero mu údajne nadával aj slovami: „Ti si nikto!“ Prešlo pár storočí a dnes meno Pavol, Peter či Ján dávame svojim deťom a mená Nero či Cézar svojim psom.

Poznámky:
1. Justin, Apologia i, 355
2. tamtiež i, 48
3. Tacitus. Ann. XV 44

 

Médiá si opäť posvietili na kauzu kresťanského spoločenstva Milosť – 2. časť

30.08.2024

Redaktorka Startitupu sa cez víkend vybrala na multižánrový festival One way fest, ktoré organizuje kresťanské spoločenstvo Milosť, aby sa sama presvedčila, o čom festival je. Kamarátka na facebook napísala tieto výstižné slová: „Podľa mňa, ak tam ide človek s tým, aby si urobil názor, nebude predpojatý, ale zvedavý, otvorený tomu, čo mu ponúka daná akcia. Ak ide [...]

Médiá si opäť posvietili na kauzu kresťanského spoločenstva Milosť.

29.08.2024

Víkendový kresťanský festival One Way fest v Banskej Bystrici bol opäť skvelou príležitosťou pre média vyňuchať ďalšie dôkazy, že ide o sektu. S touto misiou sa tam vybrala aj redaktorka Startitupu. Veď počas dvoch dní nabitých programom sa určite niečo kontroverzné nájde. Mary Bartaloš o LGBTIQ+ komunite V úvode článku autorka hovorí o škandalóznom vyjadrení [...]

Nechcem aby mi Kuffa diktoval, čo môžem s deťmi pozerať, .. .ale

20.08.2024

Ale chcem, aby ma informovali, čo idem s deťmi pozerať. Pred mnohými rokmi som svoje deti zobrala do kina na komédiu, ktorá má odporúčanie až od 12 rokov. Keď som kupovala lístky, priznala som, že deti ešte 12 nemajú. Povedali mi, že to je len odporúčanie, ale za svoje dieťa zodpovedá rodič. Nedávno som išla na divadelné predstavenie. Pred začatím predstavenia verejne [...]

Šaštín / Sedembolestná Panna Mária /

Katolíci slávia Sedembolestnú Pannu Máriu, tradičnú púť v Šaštíne obmedzilo počasie

15.09.2024 07:25

Katolíci na celom Slovensku slávia v nedeľu slávnosť Sedembolestnej Panny Márie - patrónky Slovenska. Tento deň je v SR aj dňom pracovného pokoja.

vojna na Ukrajine, zajatci, prepustenie

ONLINE: Poľsko by zobralo v EÚ dávky Ukrajincom v brannom veku, aby išli do boja. Kyjev sa obáva Severnej Kórey

15.09.2024 06:25

"Nemali by existovať žiadne finančné stimuly na vyhýbanie sa odvodu na Ukrajine," uviedol poľský minister zahraničných vecí Radoslaw Sikorski.

Fico

Robert Fico má 60 rokov, počas bohatej politickej kariéry sa štyrikrát stal premiérom

15.09.2024 06:00

V nedeľu 15. septembra sa štvornásobný slovenský premiér dožil 60 rokov.

Russia Ukraine War Murals Photo Gallery

Ukrajina zháňa peniaze pre armádu. Dá jej ich viac, ako budú všetky príjmy štátu za celý rok. Koľko ju stojí každý vojak?

15.09.2024 06:00

Aký veľký je zahraničný dlh Ukrajiny, ako bude vyzerať financovanie jej ozbrojených síl v roku 2025 a zvýšia sa občanom dane počas vojnového stavu?

Mária Tvrdoňová

Vyštudovala som históriu na UKF v Nitre a ako koníček som sa venovala skúmaniu historickej dôveryhodnosti Nového Zákona. Na základe historických dôkazov som prišla k záveru, že fakty, ktoré svedčia v prospech tvrdenia že Ježiš vstal z mŕtvych sú veľmi presvedčivé. Vo svojom blogu chcem písať o dôveryhodnosti Biblie z pohľadu historičky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 115
Celková čítanosť: 581980x
Priemerná čítanosť článkov: 5061x

Autor blogu