Čo antickí historici napísali o Ježišovi.

 

Keď Pontský Pilát odsúdil Ježiša, pravdepodobne o tom poslal do Ríma správu. Rimania mali totiž vo zvyku viesť si úradné záznamy. Žiadna správa od Piláta sa nám však nezachovala. Nie je to nezvyčajné, pretože Rimania v 1. storočí v Judsku ukrižovali stovky ľudí, ktorých mená nepoznáme. Takže buď Pilát o Ježišovi nič nenapísal, alebo, čo je pravdepodobnejšie, správa sa stratila bez stopy spolu s tisícami iných úradných záznamov.

Niektorí starovekí spisovatelia verili, že Pilátov záznam sa nachádza v rímskych archívoch. Keď Justin Mučeník v roku 150 napísal svoju Obranu kresťanstva, ktorú adresoval cisárovi Antoniovi Piovi, opakovane ho odkazuje na Pilátovu správu slovami: „… a že sa tieto veci takto udiali sa môžeš dozvedieť z protokolov, ktoré boli napísané Pontským Pilátom.“ (1) Neskôr hovorí: „že učinil tieto zázraky sa môžeš presvedčiť z protokolov Piláta Pontského.“ (2)

Ako to bolo s Pilátovým záznamom sa dnes už pravdepodobne nedozvieme, ale ak mal niekto v 1. storočí prístup k Rímskym archívom, bol to určite jeden z najvýznamnejších rímskych historikov Cornelius Tacitus. Bol totiž vplyvným politikom za vlády cisára Vespasiána a počas vlády cisára Nervu dosiahol vrchol svojej kariéry, keď sa stal konzulom.

Tacitus bol veľmi dôsledný historik, ktorý si informácie overoval z viacerých starších prameňov. Narodil sa okolo roku 55 a svoje Anály začal písať takmer šesťdesiatročný. Pri opise Nerónovej vlády spomína požiar, ktorý zachvátil Rím v roku 64 a šírila sa povesť, že požiar dal založiť samotný cisár. Tacitus pokračuje:

„Aby zahladil tú povesť [že podpálil Rím], Nero nastrčil ako vinníkov a potrestal najvyberanejšími trestami tých, ktorých ľud pre nerestný život nenávidel a nazýval kresťanmi. Pôvodca tohto mena Kristus bol za vlády Tiberiovej prokurátorom Pontským Pilátom popravený. Tá zhubná povera bola síce zatiaľ zatlačená, ale znova prepukla nielen v Judei, kolíske tohto zla, ale aj v Ríme, kde sa všetky ohavnosti alebo nehanebnosti sústreďujú a nachádzajú hojne ctiteľov. Najprv boli pochytaní tí, ktorí sa k viere priznali, neskôr však na ich udanie bolo ich preveľké množstvo usvedčené, nie tak zo zločinu podpaľačstva, ako skôr z nenávisti k ľudskému pokoleniu. A ešte keď umierali, robili si z nich posmech.“ Ďalej popisuje akým spôsobom mučili a popravovali kresťanov a poznamenáva že pri prenasledovaní ich zahynulo „obrovské množstvo“. (3)

Autentickosť Tacitovho zápisu (narozdiel od Josepha Flavia o ktorom napíšem v jednom z nasledujúcich článkov) nebola nikdy historikmi spochybňovaná. Text vyznieva autenticky, zodpovedá štýlu autora a o kresťanoch sa vyjadruje nelichotivo, čo by neskorší kresťanský prepisovač nenapísal. Navyše nemáme žiadne staršie rukopisy, ktoré by dokazovali, že išlo o neskoršiu vsuvku. Zaujímavosťou je, že v starších rukopisoch sa christianos píše ako chrestianos najmä preto, že menom Chrestus nazýval Krista aj iný rímsky historik Suetonius.

Ak si odmyslíme záznamy židovských a kresťanských historikov, je iróniou že jediná správa ktorú o Pontskom Pilátovi z pera Rimanov máme, je v súvislosti s popravou Ježiša Nazaretského.

Podľa kresťanskej tradície bol počas Nerovho prenasledovania apoštol Pavol sťatý a Peter ukrižovaný dolu hlavou.

Z Tacitovej správy sa teda dozvedáme nasledovné:
1. Za vlády cisára Tibéria bol Ježiš popravený.
2. Kresťanstvo sa hneď po Ježišovej poprave začalo šíriť nielen v Judsku, ale aj v iných oblastiach Rímskej ríše.
3. Približne 30 rokov po udalostiach bolo veľa kresťanov aj v samotnom hlavnom meste.

Názory tých (prevažne sovietskych „historikov“), ktorí tvrdia, že kresťanstvo bol kult, ktorý vznikal mnohé desaťročia, či dokonca storočia nie je v súlade s historickými záznamami.

V skutočnosti správa o Ježišovom vzkriesení prepukla hneď po ukrižovaní a ešte počas života očitých svedkov Ježišovho pôsobenia už boli kresťania aj v Ríme.

Niektorí historici vyčítajú kresťanom že preháňajú údaje o počte obetí. V skutočnosti vraj Nero nedal zavraždiť tisíce ľudí ako tvrdí kresťanská tradícia ale „len“ tristo. Od Tacita vieme len, že cisár dal zavraždiť „obrovské množstvo“ ľudí. Aj ak ich v Ríme bolo len tristo, koľko ich muselo byť v iných provinciách?

Čo spôsobilo toto rapídne šírenie kresťanstva?

Ako je možné že o 30 rokov po Ježišovom ukrižovaní ich už boli stovky aj v Ríme? A to v dobe keď sa nevyužívali masovokomunikačné prostriedky a možnosti cestovania boli obmedzené.

A prečo si Nero vybral ako obetných baránkov práve kresťanov?

Odpoveď by mohla dať kniha Skutkov, ktorá zachytáva dejiny prvej cirkvi od Ježišovho vzkriesenia a končí Pavlovým príchodom do Ríma. Pavol tam bol poslaný ako väzeň, ktorý mal byť súdený u samotného cisára. Čo sa po Pavlovom príchode do Ríma udialo, už nevieme, lebo tu kniha Skutkov končí. Ale kresťanská tradícia a správy Rímskych historikov nadväzujú na udalosti, ktoré Lukáš v knihe Skutkov už nezaznamenal.

Podľa tradície Pavol pred cisárom naozaj stál a Nero mu údajne nadával aj slovami: „Ti si nikto!“ Prešlo pár storočí a dnes meno Pavol, Peter či Ján dávame svojim deťom a mená Nero či Cézar svojim psom.

Poznámky:
1. Justin, Apologia i, 355
2. tamtiež i, 48
3. Tacitus. Ann. XV 44

 

Postoj ku genocíde kresťanov v Nigérii dokazuje, že Ježiš mal pravdu.

08.11.2025

Za posledné roky islamisti v Nigérii zavraždili približne 60 tisíc kresťanov. Snaha Donalda Trumpa zastaviť to sa nestretla s pochopením. Vôbec ma neprekvapilo, že väčšina ľudí nikdy nepočula o genocíde kresťanov v Nigérii. Veď média si veľmi selektívne vyberajú, ktoré tragédie si zaslúžia ich pozornosť. V čase keď na Novom Zélande chladnokrvný vrah zastrelil [...]

Duel Mazureka a Macha vo mne zanechal nezodpovedanú otázku, čo je to nenávisť.

03.11.2025

V dueli Milana Mazureka a Mareka Macha ma takmer nič neprekvapilo, stanoviská obidvoch sú pomerne známe. Okrem iného sa rozprávali o slobode slova. Milan Mazurek zastáva americký model slobody slova. To znamená, že si môžete povedať čo len chcete, štát vás nesmie stíhať. Sloboda prejavu však končí akonáhle začnete vyzývať k násiliu, či vyhrážať sa. V tomto s [...]

Zažaluje nás Európska komisia ak do ústavy dáme, že Zem je guľatá?

21.10.2025

Keď prišli s návrhom dať do ústavy len dve pohlavia, odporcovia zmeny ústavy sa posmievali. Tvrdili, že je to zbytočné. Nikto predsa netvrdí, že máme viac ako dve pohlavia. Načo teda dávať do ústavy také samozrejmosti? Janka Bitto Cigániková na Instagrame napísala: „Navrhla som, aby sme do Ústavy dali, že Zem je guľatá. Lebo prečo nie? 🌍 Keď už chceme do [...]

Poland Train Saboteur

Tusk vidí za výbuchom v Poľsku záujmy Putina, Kremeľ to popiera. Čo by Rusi mohli sledovať sabotážou na železnici?

18.11.2025 20:00

Donald Tusk je presvedčený o ruskej stope, naopak, Dmitrij Peskov to jednoznačne odmietol. O čom sa hlavne hovorí po sabotáži na poľskej železnici?

macron

Macron: Európa odmieta byť technologickým „vazalom“ Spojených štátov a Číny

18.11.2025 18:38

Vyzval na uprednostňovanie európskych firiem v tomto sektore.

Fedor Gál

Fedor Gál: Sloboda je predovšetkým naša osobná zodpovednosť, veľa ľudí ju zneužíva

18.11.2025 18:23

Mladej generácii Gál radí, aby sa akýmkoľvek problémom v živote stavali čelom.

Vysoké Tatry Gerlachovský štít Príroda Zima

Mŕtvoly zvierat rozhádzané blízko obydlí. Ochranári odhalili vnadisko priamo v revíri TANAP-u

18.11.2025 17:38

V blízkosti miesta už boli odstrelené najmenej dva medvede, a to 29. mája v Novej Lesnej a 7. júna v Dolnom Smokovci.

Mária Tvrdoňová

Vyštudovala som históriu na UKF v Nitre a ako koníček som sa venovala skúmaniu historickej dôveryhodnosti Nového Zákona. Na základe historických dôkazov som prišla k záveru, že fakty, ktoré svedčia v prospech tvrdenia že Ježiš vstal z mŕtvych sú veľmi presvedčivé. Vo svojom blogu chcem písať o dôveryhodnosti Biblie z pohľadu historičky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 153
Celková čítanosť: 680553x
Priemerná čítanosť článkov: 4448x

Autor blogu