Posledné pokušenie Krista – trpel Ježiš krízou identity?

4. apríla 2012, Mária Tvrdoňová, Kto je Ježiš Nezaradené

Je možné, že posledné minúty svojho života Ježiš pochyboval o svojom poslaní? Naozaj Ježiš na kríži prežíval krízu identity ako to znázornil režisér Martin Scorsee vo svojom filme Posledné pokušenie Krista?

Netreba zabúdať na to že celý príbeh filmu vymysleli v 20. storočí, teda ľudia, ktorí sa s Ježišom nemohli fyzicky stretnúť. Preto obraz Ježiša ako nám ho podávajú evanjeliá je z historického hľadiska omnoho dôveryhodnejší, keďže evanjeliá napísali očití svedkovia, alebo na základe výpovedí očitých svedkov.

Lukáš v úvode svojho evanjelia napísal toto: „Keďže sa mnohí po­kúsili rad-radom vy­rozp­rávať udalos­ti, ktoré sa u nás stali, ako nám ich podali tí, čo od počiat­ku boli očitými sved­kami a stali sa služob­ník­mi slova – aj ja, ktorý som všet­ko znova dô­klad­ne zis­til, roz­hodol som sa, vznešený Te­ofil, na­písať ti to rad-radom, aby si po­znal spoľah­livosť rečí, ktorým ťa vy­učovali.“

Poďme sa teda pozrieť akého Ježiša zaznamenali evanjeliá.

Ježiš nie je zobrazený ako superman. V Getsemanskej záhrade Ježiš prežíva smrteľnú úzkosť, lebo vie, že čoskoro príde chvíľa, kedy zoberie na seba hriechy sveta a ukrižujú ho. Avšak napriek tomu, nikdy nepochyboval o svojej identite.

Spomeniem niektoré z výrokov, ktoré Ježiš o sebe prehlasoval.

„…tak musí byť povýšený aj Syn človeka, aby každý veriaci mal v Ňom večný život. Lebo tak Boh miloval svet, že svojho jednorodeného Syna dal, aby každý, kto verí v Neho, nezahynul, ale mal večný život….Kto verí v Neho, nebude súdený. Kto neverí, už je odsúdený, pretože neuveril v meno jednorodeného Syna Božieho.“
„Ja som svetlo sveta. Kto mňa nasleduje, nebude chodiť v tme, ale bude mať svetlo života.“
„Veru, veru vám hovorím: Ak niekto zachováva moje slová, neokúsi smrť naveky.“
„Ja som svetlo sveta.“
„Ja som chlieb života.“
„Ja som dvere. Keď cezo mňa niekto vojde, bude spasený.“
„Ja a Otec sme jedno.“ (Otec = Boh)
„Ja som vzkriesenie i život. . Kto verí vo mňa, bude žiť, aj keď umrie a nik neumrie na veky, kto žije a verí vo mňa.“
„Ja som cesta, pravda i život. Nik neprichádza k Otcovi, ak len nie skrze mňa.“
„ Kto by sa hanbil za mňa a za moje reči, za toho sa bude hanbiť aj Syn človeka, keď príde v sláve svojej a Otcovej i v sláve svätých anjelov.“
„Skôr ako bol Abrahám, Ja Som.“ (Ja Som je jedno z Božích mien, preto ho po tomto výroku Židia chceli ukameňovať za to, že sa robí Bohom.)

Keď to zhrniem, Ježiš v podstate hovoril, že je Boží Syn rovný Bohu Otcovi, že má moc odpustiť hriechy, že kto v Neho uverí a poslúcha ho, má večný život a kto v Neho neuverí, bude zatratený.

Ak niekto hovorí niečo tak radikálne, tak väčšinou chcem dôkaz, že to čo tvrdí, je pravda. Ježiš povedal: „Ak nečiním skutky svojho Otca, neverte mi, ale ak ich činím, aj keď ste mne neverili, verte tým skutkom, aby ste poznali a vedeli, že Otec je vo mne a ja v Otcovi.“

Evanjeliá potvrdzujú, že Ježiš bol divotvorca – že uzdravoval chorých, kriesil mŕtvych a ako som v predchádzajúcom blogu napísala, po preštudovaní historicko – právnych dôkazov nezaujatý človek dôjde k záveru, že na tretí deň vstal z mŕtvych. Myslím, že Jeho vzkriesenie je dostatočný dôvod na to, aby som Jeho výroky o svojej osobe začala brať vážne.