Založ si blog

Vedci objavili kto bol skutočným autorom evanjelií.

V predchádzajúcom blogu som uviedla, že knihy Nového Zákona boli napísané asi 20 – 40 rokov po Ježišovom ukrižovaní. Rovnako dôležité ako kedy boli napísané je aj otázka KTO ich napísal. Uznáte, že príbeh, ktorý rozpráva očitý svedok udalostí je omnoho presnejší ako keď máme svedectvo napríklad z piatej ruky.
To že autorom Pavlových listov je Pavol nepochybuje takmer nik, dokonca každý jeho list začína  tým, že sa predstavuje slovami: “Ja, Pavol apoštol….”
Keďže bol popravený za vlády Nera okolo roku 65, musia byť všetky jeho listy mladšie. Svoje listy pravdepodobne písal koncom 40 rokov a v 50 – rokoch, teda v rozmedzí 20 – 30 rokov po ukrižovaní Ježiša. Opakovane v nich píše, že Ježiš vstal z mŕtvych, takže zmŕtvychvstanie nemôže byť mýtus, ktorý sa do kresťanstva dostal v neskorších generáciách, ale bolo to ústredné posolstvo prvých kresťanov.
Avšak Pavol sa z Ježišovho života zameral hlavne na zástupnú smrť a následné vzkriesenie. Nečudo, veď ani medzi učeníkmi, ktorí s Ježišom chodili tri roky Pavol nebol.
Ježišove slová a skutky sú však zaznamenané v evanjeliách, z ktorých najstaršie je evanjelium podľa Marka, mladšie sú evanjelium podľa Matúša a Lukáša a najmladšie je evanjelium podľa Jána.
Matúš a Ján boli Ježišovi učeníci, teda máme svedectvo z prvej ruky.
Marek bol tlmočník učeníka Petra a písal, čo mu Peter rozprával.
Lekár Lukáš bol spoločník Pavla na jeho cestách a v úvode svojho evanjelia uvádza, že prv ako napísal evanjelium dôkladne sa na všetko povypytoval očitých svedkov Ježišovho pôsobenia.
Keď však čítate evanjeliá, zistíte, že sú anonymné. Odkiaľ teda vieme, že autormi boli Matúš, Marek, Lukáš a Ján?
Tradícia vždy pripisovala autorstvo týmto mužom a prvé zmienky o tom máme v dielach cirkevných otcov z 2. storočia.
Papius okolo roku 125 napísal, že Marek presne a starostlivo zaznamenal všetko čo Peter videl a dal si záležať na to, aby neurobil žiadnu chybu a neprijal žiadne falošné tvrdenie.
Potom Ireneus, žiak Polykarpa, ktorý bol zase žiakom apoštola Jána okolo roku 180 potvrdil tradované autorstvo týmito slovami: “Matúš šíril evanjelium medzi Židmi v ich vlastnom jazyku, kým Peter a Pavol kázali evanjelium v Ríme a založili tam cirkev. Po ich odchode (to je po smrti za vlády Nera v roku 64) sám Petrov učeník a tlmočník Marek nám zanechal podstatnú časť Petrovho kázania v poznámkach. Lukáš, Pavlov spoločník, usporiadal do knihy evanjelium kázané svojim učiteľom. Potom Ján, učeník Pánov, ktorý tiež spočíval na jeho hrudi, sám napísal evanjelium, kým pobýval v Ázijskom Efeze.” (Irenaeus, Adversus haereses 3.3.4)
Nikdy neboli o autorstve evanjelií pochybnosti, nemáme žiadne ranné záznamy, že by sa počítalo aj s niekym iným ako možným autorom. Napriek tomu mnohí “učenci” v 19. storočí objavili, že autormi evanjelií neboli Matúš, Marek, Lukáš a Ján, ale niekto iný kto žil dávno po Ježišovi. Mnohí “vedci” ktorí sa tešia veľkej publicite to tvrdia dodnes.

Ale v praxi platí, že za autora sa vždy považuje ten, kto sa za neho vyhlasuje, alebo koho podľa tradície za autora pokladajú. Preto ak chce niekto v dnešnej dobe autorstvo spochybniť, bremeno dôkazu je na ňom.
Ja napríklad môžem v dnešnej dobe napísať, že neverím, že autorom Aristotelových kníh je Aristoteles, ale nikto sa nebude obťažovať dokazovaním, že Aristoteles je naozaj autorom. Ak tvrdím, že autorom nie je, ja musím vedeckej obci dokázať že mám pravdu, nie oni mne.
Ak dnes učenci tvrdia, že autorom niektorých Shakespearových hier nie je Shakespeare, musia to dokázať.
Podobne ak chce niekto spochybniť tradované autorstvo evanjelií o ktorom už máme záznamy z 2. storočia, musí predložiť dôkazy. Avšak žiadne dôkazy nepredložili. Jediné čo majú, je ničím nepodložené tvrdenie, ktoré má omnoho menšiu váhu ako tradované autorstvo doložené v dielach cirkevných otcov z 2. storočia.
Zaujímavým faktom, ktorý stojí za zmienku je to, že keby si autorstvo evanjelií vymysleli, s najväčšou pravdepodobnosťou by im dali dôveryhodnejšie mená, napríklad bolo by to evanjelium podľa Petra, Tomáša atď. Presne toto sa totiž dialo, keď vznikali v 2. a 3. storočí apokryfné evanjeliá – aby vyzerali dôveryhodnejšie nazvali ich evanjelium podľa Tomáša (hoci Tomáš bol vyše sto rokov po smrti), Filipa a iných váženejších postáv.
Skutoční autori kanonických evanjelií veľkú prestíž nemali. Výnimkou je Ján. Ale Marek a Lukáš ani neboli Ježišovi učeníci a Matúš mal hneď po Judášovi najhoršiu povesť. Dôvod je ten, že Matúš bol bývalý vyberač daní a títo mýtnici sa tešili rovnakej úcte ako prostitútky.
Verím, že som predložila dostatočné dôkazy na podporu tvrdenia, že evanjeliá boli napísané ešte počas života očitých svedkov Ježišovho pôsobenia. Navyše ich napísali buď priamo Ježišovi učeníci, teda očití svedkovia, alebo ich spoločníci na základe výpovedí očitých svedkov. Aj v dnešnej dobe sa literárne dielo, ktoré napíše buď ten, kto udalosti sám zažil, alebo ho napíše niekto, kto to síce nezažil, ale dôkladne sa povypytoval účastníkov považuje za dôveryhodné svedectvo.
Ale aj tak si mnohí kladú otázky, či Ježišove slová nejako časom neskreslili. Veď si Ježišove kázne nezaznamenávali hneď, ale až po niekoľkých rokoch.
Nakoľko si môžeme byť istí, či si udalosti a jeho slová po takej dobe pamätali? Veď často si nepamätáme, čo sa dialo minulý týždeň.
O tom bude môj nasledujúci blog. Prevediem vás dobou pred dvetisíc rokmi, zvyklosťami Židov z ktorých vyšli prví kresťania a v kontexte doby vysvetlím nakoľko si môžeme byť istí, či evanjeliá sú, alebo nie sú spoľahlivým historickým zdrojom o živote Ježiša.

Vyhlasoval sa Ježiš za syna človeka, alebo za syna božieho?

15.11.2017

Ježiš seba viac krát tituloval ako "syn človeka". Nie je to snáď dôkazom toho, že sa nikdy nepovažoval za Syna Božieho? Keď čítame nejaké výroky, je dôležité aby sme ich posudzovali v viac »

Učenie Martina Luthera o milosti sme prekrútili

30.10.2017

Keď pred 500 rokmi augustínsky mních pribil na dvere chrámu svojich 95 výpovedí proti odpustkom, asi netušil, že spustí masívne hnutie, ktoré oslobodí ľudí spod zákonníckeho jarma stredovekej viac »

Ako vznikli konšpirácie o celosvetovom spiknutí Židov

08.01.2016

Protižidovské konšpirácie poznáme už od stredoveku. Obviňovali ich z otravovania studní, šírenia epidémii, rituálnych vrážd a iných ohavností. Aj prvý československý prezident Tomáš viac »

Peter Pollák

Polícia ani po dvoch rokoch nevyšetrila kauzu v Rokycanoch, tvrdí Pollák z OĽaNO

23.11.2017 13:54

Bývalý rómsky splnomocnenec na neoprávnené zaraďovanie detí do špeciálnych škôl upozornil už v júni roku 2015

MOST-HÍD: TB Bélu Bugára

Bastrnák: Žiadne povinné poplatky u lekárov sa nezavádzajú

23.11.2017 13:42

Opozícia vyvolala podľa poslanca strany Most - Híd Tibora Bastrnáka neopodstatnenú hystériu pre pozmeňujúci návrh.

Jozef Mihál

Mihál: Štát vezme na odvodoch firmám ďalších 100 miliónov eur

23.11.2017 13:33

Vláda chce pri zvyšovaní minimálnej mzdy vziať zamestnávateľom ešte o 100 miliónov eur viac, ako bolo doteraz verejne známe.

Diaľnice

NDS uzavrela zmluvu na privádzač Lietavská Lúčka - Žilina k diaľnici D1

23.11.2017 13:29

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) podpísala zmluvu na výstavbu diaľničného privádzača Lietavská Lúčka - Žilina k diaľnici D1.

Mária

Vyštudovala som históriu na UKF v Nitre a ako koníček som sa venovala skúmaniu historickej dôveryhodnosti Nového Zákona. Na základe historických dôkazov som prišla k záveru, že fakty, ktoré svedčia v prospech tvrdenia že Ježiš vstal z mŕtvych sú veľmi presvedčivé. Vo svojom blogu chcem písať o dôveryhodnosti Biblie z pohľadu historičky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 66
Celková čítanosť: 229428x
Priemerná čítanosť článkov: 3476x

Autor blogu